zondag 3 oktober 2010

Il "David": de marmeren, de bronzen en den echten

Firenze! Hoera! Een stadje met een gezellige sfeer en gelukkig wat groter en toeristischer dan Ravenna. Aangezien de lessen toch nog niet bezig zijn, besloten Xana en ik nog maar een uitstapje te doen. En onze keuze viel op Firenze. Opstaan om half 7 terwijl ik 'vakantie' heb, is toch niet echt iets voor mij. Maarja, voor Firenze heb ik het graag over!

Na een treinrit van 3 uur kwamen we aan in Firenze. Ik was er al eens eerder geweest, maar deze keer leek het magischer. Al gauw viel onze keuze op het bezoeken van il "David", het wereldberoemde beeld van Michelangelo. Onze zoektocht naar het museum waar het stond, leidde ons via de dom naar het Palazzo Vecchio. Daar stond hij dan! ... De echte kopie van il "David". Buiten op het plein voor het Palazzo Vecchio bevindt zich namelijk een kopie van il "David". Omdat ik er zeker van was dat de kopie voor het museum zou staan waar 'den echten' zich in bevindt, besloten we daar binnen eens te gaan kijken. Nee hoor, daar zaten we even fout. Nergens was er een spoor van het feit dat il "David" daar binnnen stond.

In Firenze bevindt zich ook een plein dat "Piazza Michelangelo" heet. Om aan dat plein te geraken, moesten we over de Ponte Vecchio. En dat is een zeer speciale brug. De foto zal het jullie wel vertellen. De logica vertelde ons dat het museum met il "David" wel op het Piazza Michelangelo zou staan. Na oneindig veel trappen kwamen we dan op Piazza Michelangelo aan. En ja hoor, daar stond hij: il "David"... De bronzen... Hoeveel kopieën kan zo'n stad hebben van het wereldberoemde beeld?! Er waren wel 2 positieve kanten aan die grote klim: enerzijds heeft Xana daar de sleutelhanger van haar dromen gevonden en anderzijds gaf het een waanzinnig panorama over de stad.

Goed: waar zou 'den echten' David dan staan? Omdat ik er nog altijd zeker van was dat de marmeren David voor het museum stond waar 'den echten' in stond, besloten we maar terug te gaan naar Palazzo Vecchio. Nergens in de stad was er een aanwijzing te vinden waar 'den echten' David dan wel zou staan. Aan de infobalie van het museum van het Palazzo Vecchio besloten we het maar te vragen. 'In Galleria dell'Academica" was het vriendelijke antwoord.

Toen we dan uiteindelijk bij dat bewuste museum aankwamen, stond er al een lange rij buiten te wachten. Onze drang om 'den echten' David te zien was te groot om gewoon weg te lopen, en dus besloten we maar aan te schuiven. Na 1 uur wachten was het dan eindelijk zo ver! Zo magisch, zo glorieus! Het wachten was het zeker waard geweest. Foto's nemen van 'den echten' David was helaas uit den boze. Maar verstopt in mijn handtas zat een camera en de drang was te groot om er geen foto van te maken. En ja: het is gelukt. Ik heb een foto van 'den echten' David! Een geslaagde foto na een geslaagd bezoek aan Firenze!

Hieronder dus de foto's van ons bezoek aan Firenze.



 De dom van Firenze




 De marmeren David voor het Palazzo Vecchio

Een levend standbeeld. Die was echt megagoed! 

 De Ponte Vecchio

Xana en ik op de Ponte Vecchio 

 Het uizicht op Firenze vanaf Piazza Michelangelo

 

 De bronzen David op het Piazza Michelangelo

En hier is hij dan: 'den echten' David!

Ciao!

-x- Elena

3 opmerkingen:

  1. De sleutelhanger van mijn dromen, jaaahhh :) :) :) :) :) !!!!
    't Was wel een gezellige trip toch he! :) Spijtig van het weer, maar ja...

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amaai, die wil ik ook wel eens in 't echt tegenkomen ! ;-)
    Hou mekaar maar wat bezig daar !
    Grts
    Nancy (alias mama v Xana)

    BeantwoordenVerwijderen