vrijdag 21 januari 2011

Radiostilte

En hier ben ik weer :-) Na een aantal weken radiostilte wegens kerstvakantie, studeren en examens, heb ik mijn handen weer vrij om nog eens te bloggen.

Mijn kerstvakantie was zeer geslaagd. Ik heb mij super geamuseerd met mijn familie en een paar oude bekenden teruggezien! Af en toe weer al dat vrolijks even doorbroken door de verplichting om te studeren. Maar al bij al viel dat nog mee. Vele knuffels, kussen en kerstkadootjes later, was het op 9 januari weer tijd om terug naar Forlì te vliegen. De landing verliep deze keer wel wat vlotter dan in Charleroi, ondanks de mist in Bologna. Doodmoe van al dat gereis, zijn Xana en ik hier rond 2 uur op ons vertrouwde appartement aangekomen en zijn we maar meteen in ons bedje gekropen. En dat deed deugd, aangezien wij al van half 5 's morgens onderweg waren.

Toen begonnen de examens. Eerst 3 dagen examens, 5 dagen studeren en dan nog 2 dagen. Ons eerste examen was het vreemdste examen ooit. Je kon onmogelijk weten of je erop door zou zijn of niet. Maar je kon ook evengoed je boek nauwelijks opengehad hebben en nog altijd een groot deel van je examen kunnen invullen. Op dit examen heb ik een 20,5 op 30 gehaald. Niet denderend, maar ook niet geweldig slecht naar mijn mening :p Maar dit examen werd samengeteld met het examen dat ik op 12 en 13 januari heb afgelegd. Het examen van 12 januari was mondeling, mijn filmbespreking heeft een mooie 28 op 30 opgeleverd. En 13 januari stond er dus voor hetzelfde vak een transcriptie op het menu. Je kreeg dan een Frans fragment te zien en te horen en dan moest je de conversatie kunnen opschrijven. Mijn transcriptie leverde een 24 op 30 op. In totaal kreeg ik dus voor het vak Lingua e Mediazione francese, III anno, prima lingua een 24 op 30 op mijn 'libretto', aka een middeleeuws soort rapport.

Die 'libretto' heeft ons ook nog heel wat inspanningen gekost. Voor elk vak moet de professor dus het punt, het vak, het aantal credits etc. op onze libretto schrijven. Daarvoor moeten wij dus persoonlijk langsgaan bij elke docent tijdens zijn/haar spreekuur. Uiteindelijk is het toch gelukt om met elke docent een afspraak te maken voor het ondertekenen van de 'libretto', 3 van de 4 docenten hebben wij ondertussen al gezien. Maandag moeten wij langs bij de 4e.

Terug naar de examens nu. na die 3 dagen van inspanning, zijn we met een aantal Erasmussers even wat stoom gaan afblazen in de Oltremodo. Wij hebben ons er zuper geamuseerd. Maar de volgend dag was het weer serieus: er stonden namelijk nog 2 'lichtere' examens en een zwaar examen op het programma. Het heel weekend hebben Xana en ik geblokt, we zijn bijna niet naar buiten gegaan. Woensdag stonden de examens Comunicazione en Traduzione op het menu. Traduzione spreekt voor zich: gewoon een Franse tekst vertalen naar het Italiaans. Hoewel... zo 'gewoon' is dat niet: we mochten enkel een Frans verklarend woordenboek en een woordenboek Nederlands-Italiaans gebruiken. Toch iets moeilijker dus, want de vertalingen die ik hier maakte, heb ik altijd gemaakt met een Frans-Italiaans woordenboek bij de hand. Ondanks die moelijkheid, heb ik ook weer een mooie 24 op 30 op mijn 'libretto' staan. Voor Comunicazione moesten wij op voorhand 3 artikels lezen en daarover kunnen vertellen op het examen. Dit ging uitzonderlijk goed en bracht een mooie 30 op 30 op ;-) Dit punt wordt nog samengeteld met het examen Linguistica italiana, waar ik een 28 op 30 op gehaald heb, en Grammatica, een 27 op 30. Dus dat zit zeker ook snor. Dit wordt maandag dus bij op mijn 'libretto' gezet.

En dan het examen van gisteren: Studi interculturali e di genere, de grote vis. 5 dagen lang voor gestudeerd... Een moeilijk examen. Meer kan ik er niet over zeggen. Na het examen dachten Xana en ik allebei dat het een buis zou worden. Het examen hadden we voormiddag afgelegd, namiddag mochten we terugkomen voor het ondertekenen van de 'libretto'. Met een bang hartje (deze uitspraak wordt gesponsord door Xana Hendrickx) kwamen we aan op de afspraak, we kregen ons examen te zien en... er stond een 18 op 30 op (wat je hier moet halen om erop door te zijn). Opgelucht haalden we adem, want wij hadden allebei ook nog een paper moeten schrijven voor dit vak (waar ik een 27 op gehaald heb). Ook voor dit vak heb ik dus een 24 op 30 gehaald. Dus ik ben voor alles hier geslaagd! (3 keer 24 halen, doe het maar na :p) En ook Xana is voor alles geslaagd! Wij mogen deze mooie periode hier dus ook mooi afsluiten.

Bacio!

-x- Elena

P.S.: Langs deze weg wil ik Jonnie en Melissa heel veel succes wensen met hun nieuwe zaak! :-) Jullie gaan dat super doen!

3 opmerkingen:

  1. Hallo,
    Nog eens een dikke proficiat voor de behaalde resultaten, ook voor Xana, we zijn heel fier op u. Nog 1 week en het avontuur is voorbij, we zijn toch blij dat je weer voorgoed naar huis komt. Dikke kus mama

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoy Eline

    Hartelijk gefeliciteerd met je mooie uitslagen!Fantastisch!

    Wij zijn blij dat je gauw weer naar Beverlo komt!We hebben je vandaag (alweer)moeten missen :(.Natuurlijk staat daar wel een geweldig avontuur tegenover ....Eentje dat veel punten heeft opgeleverd!Dat zal mooi staan op je CV!

    Tot binnenkort

    Tante Marita xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Eline,

    Gefeliciteer met het behaalde resultaat!!! Netjes gedaan :-)
    Nu nog een paar daagjes en dan zit het er weer op. Zal wel een beetje dubbel zijn lijkt me. Super fijn om weer naar huis te gaan, maar ook jammer dat je het mooie Forli avontuur achter je moet laten. Heel veel succes en plezier de laatste dagen en een goede terugreis.

    Groetjes,
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen