zondag 12 december 2010

Verona, met een vleugje Hasselt (!)

Verona, echt mijn lievelingsstad van Italië! Voor mij veel mooier dan Firenze of Venezia. En gisteren hebben we dan maar een bezoekje gebracht aan deze prachtige stad! Normaal stond er een bezoek aan Perugia gepland met de Erasmussers, maar omdat er te weinig volk ingeschreven was, werd de trip geannuleerd. Maar omdat we de bui al voelden aankomen, hadden Xana en ik al eerder besloten dat, als de trip naar Perugia niet zou doorgaan, we een andere stad zouden gaan bezoeken. Dit was onze laatste kans om nog eens weg te gaan en we hadden toch al niets gepland om voor school te doen deze zaterdag. En na wat gebrainstorm viel onze keuze op Verona.

Op slechts 3 uurtjes waren we in Verona. De zon scheen en er was geen wolkje aan de lucht, een prachtige dag dus! Toen we op het plein voor de Arena aankwamen, bleek er een reusachtige markt te staan. Het bleek om de jaarmarkt te gaan. Daar zijn we echt 2 uurtjes zoet mee geweest! En dan de prachtige Arena van Verona. Zeer mooi, maar ik ben dan ook nog nooit in het Colosseum geweest... Daar zal ik zeker eens naartoe gaan!

Kerstdecoratie: een vallende ster uit de Arena

De markt, gezien vanuit de Arena (ook de andere kant van het plein stond nog vol)

De Arena

Xana en ik in de Arena

Na de Arena gingen we richting Piazza dei Signori want daar stond dit weekend, en alleen dit weekend, een Kerstmarkt voor "la festa di Santa Lucia". Opeens zie ik aan een van de kerststalletjes een man staan die een schort aanhad met "Hasselt: hoofdstad van de smaak" op. Jawel, Hasselt was op deze internationale Kerstmarkt aanwezig. En hoe! Ik kreeg van de vriendelijke man meteen wat speculoos en chocolaatjes aangeboden en... chocolade jevener! Jawel! Het enige wat voor mij altijd op Kerstmarkten hier ontbreekt: jenever! Dat maakt mijn bezoek aan Verona echt compleet. En ik was zo blij om het Limburgs dialect nog eens te horen! Na de jenever en de koekjes kreeg ik ook nog een leuke zak van de Japanse tuin in Hasselt mee :-)

Ik aan het stalletje van Hasselt :-)

Verder op de Piazza was de Kerstsfeer duidelijk aanwezig. Deze Kerstmarkt was echt 10 keer mooier dan die van Firenze en Bologna samen. Alles was aanwezig voor de perfecte Kerstmarkt: een gezellige drukte, eet-en drinkstandjes, Kerststalletjes en natuurlijk de jenever. Er waren 2 prachtige huisjes vol Kerstspullen, zoveel je kan het je niet inbeelden!


De Kerstmarkt


Verder in de stad zijn er natuurlijk nog het huis van Romeo, het huis en het balkon van Giulietta, en de tombe van Giulietta iets buiten de stad. En het kasteel Castelvecchio.


Het huis van Romeo

Het balkon van Giulietta

Dit brengt geluk :-)

De Adige

De tombe van Giulietta

Castelvecchio

Deze trip was echt een mooie afsluiter van al onze reisjes en een mooi begin om te studeren :-) Volgende vrijdag staan er al 2 examens op het programma en maandag 20 december een 3e. Enkel voor die van maandag zal het echt zwaar blokken worden, dat is nl. het examen grammatica. Vrijdag hebben we een examen van Lettura en Teoria. Voor deze 2 vakken, die door dezelfde docent gegeven werden, hebben we een paper moeten schrijven en op het examen zelf krijgen we dan nog een aantal bijvragen over wat we in de les gezien hebben. En daarna hebben we examen Traduzione, waar we dus niets voor kunnen studeren.

Nog 9 chocolaatjes en ik ben weer thuis!

Bacio

-x- Elena

3 opmerkingen:

  1. Hoi Eline,
    Wauw dat ziet er mooi uit Verona en wat leuk dat er een landgenoot op de markt stond, met jenever. Heel veel succes met je examens deze en volgende week!! Enne ... nog even en dan ben je weer fijn met de Kerst thuis. Heerlijk voor het haardje met papa, mama en Joren.
    Groetjes, Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hey,
    keitof dat er iemand van hasselt stond!!! :)
    heel veel succes met je examens!!! en ja, nu zal je wel geluk genoeg hebben zekers ;)

    ik heb volgende week ook mijn eerste examen (practicum: poederkes en zalfkes maken :) )
    wie kan geloven dat de tijd zo snel voorbij gaat :s

    maar positief gezien: dan ben je weer terug thuis en dan kan ik al je verhalen nog eens tegoei horen :)

    nog veel succes en heel veel plezier ginder!!

    groetjes
    xxx
    Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoy Eline

    Veeeeeeel succes met je examens!!!!

    Enne.....daarna straf aftellen om naar huis te komen......Fijn!

    Tot gauw!
    Tante Marita xx

    BeantwoordenVerwijderen